Tips voor een doeltreffende bedrijfsreportage

Ben jij degene in het bedrijf die verantwoordelijk is voor een bedrijfsreportage? Wil je foto’s laten maken voor de website, een advertentie of campagne? Dan wil je natuurlijk dat dit er zo goed mogelijk uitziet. Het hart van het bedrijf moet als het ware gevangen worden op beeld. Dit kun je doen door geheel te vertrouwen op de fotograaf, maar er zijn ook een aantal tips die je zelf kunt volgen om zo goed mogelijke foto’s van je bedrijf te krijgen.

Misschien heb je wel eens eerder een reportage laten maken en viel het resultaat wat tegen. Het is makkelijk om deze mislukking af te schuiven op de fotograaf. Want was je bedrijf goed voorbereid? Het klinkt eenvoudig om een serie foto’s te laten maken, maar in de praktijk blijkt het nog lastig te zijn om een bedrijf goed neer te zetten op foto’s . Dit artikel helpt je, zodat de volgende bedrijfsreportage een succesvol resultaat zal opleveren.

Voordat de bedrijfsreportage begint

Iedereen heeft zijn eigen vak en kennis, toch? Daarom wil je liever niet zeggen hoe iemand zijn of haar werk moet doen. Je hebt wel een beeld voor ogen van het eindresultaat van de reportage, maar hoe breng je dit over? Meestal komt het er op neer dat je de fotograaf vertrouwt en zijn of haar werk laat doen. Hooguit zeg je: Maak er wat moois van. Daarna ga je ervan uit dat hij of zij automatisch zal snappen wat je voor ogen hebt.

Als je een professionele fotograaf inhuurt, dan mag je natuurlijk vertrouwen op zijn of haar kunde en kennis. Hij of zij zal een expert zijn op gebied van belichting, in scene zetten en compositie. Maar de fotograaf zal weinig tot niets weten over jouw bedrijf. Dat weet jij wel, daarom is het jouw taak om de fotograaf alles te vertellen over het bedrijf en hoe de buitenwereld het bedrijf zou moeten zien.

Maak je wensen duidelijk

Een bedrijfsreportage heeft een bepaald doel. Vertel de fotograaf daarom waarvoor de foto’s gebruikt gaan worden. Als je dat niet doet dan zal het resultaat misschien kwalitatief goed zijn, maar dan zullen de bedrijfsfoto’s vrij standaard zijn. Wat je wilt zijn unieke foto’s waarop de bedrijfscultuur duidelijk naar voren komt. Zo’n reportage doe je niet jaarlijks, je kunt het daarom maar beter in een keer goed doen.

Je mag de ingehuurde fotograaf best zelf de goede kant opsturen. Een fotograaf kan zich beter op een fotosessie voorbereiden wanneer jij veel informatie geeft. Maak vanaf het begin duidelijk waar de foto’s voor dienen. Wil je nieuw personeel aantrekken? Moet er een bepaald product gepromoot worden? Of is de reportage geheel gericht op het werven van klanten? Hiermee geef je de fotograaf een richting waarmee zijn of haar creativiteit gevoed zal worden. Dit zal zorgen voor betere foto’s en meer herkenbaarheid van jouw bedrijf.

Het plannen van de bedrijfsreportage

Als je een bepaalde stijl voor ogen hebt, bespreek dit dan met de fotograaf. Het is handig voor een fotograaf als jij van tevoren nadenkt over de volgende vragen: Wat moet de fotoreportage weergeven? Welke uitstraling moeten de foto’s hebben? Welke stijl moet de reportage hebben?

De stijl van een reportage is erg belangrijk. Misschien heb je een bepaalde stijl voor ogen? Dit kun je laten bepalen door jouw smaak. Het kan ook dat je het bedrijf wilt onderscheiden van de concurrentie. Laat de fotograaf in dat geval zien wat de concurrentie doet. Hierdoor is de fotograaf op de hoogte van wat jij dus niet wilt laten zien. Samen met de fotograaf kun je dan bespreken wat de stijl van de reportage moet worden.

BpiryPhotography voor jouw bedrijfsreportage

In dit artikel heb je kunnen lezen dat er best nog wat komt kijken bij het maken van een bedrijfsreportage. Niet alleen de kennis en de kunde van de fotograaf zorgen voor een goed eindresultaat. Heb je een bedrijf in de omgeving van Zwolle, Emmen of Hoogeveen? Wil je een bedrijfsreportage laten maken? Huur mij dan in als fotograaf!

Mijn naam is Brandon Halapiry, ik ben een jonge en gedreven ondernemer met één grote passie namelijk; fotografie. Samen met jou bepalen we de stijl en uitstraling van de reportage. Het is mijn doel om de echte sfeer van het bedrijf in beeldmateriaal te vangen. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!