Wat is de kracht van personal branding?
Als ondernemer ben je (in de meeste gevallen) één van de velen die hetzelfde beroep uitoefent. Hoe kun je dan nog uniek zijn? Hoe laat jij zien dat je anders bent dan jouw concurrentie? Wat zijn jouw unique selling points en hoe toon jij dit aan jouw potentiële klanten? Met andere woorden; wat is jouw personal branding?
Wat is jouw ‘waarom’?
Een echte verbinding met je klanten krijg je door te laten zien dat jij anders bent dan de concurrentie. Het gaat hierbij niet om wat je doet, maar waarom je het doet. Als ik als voorbeeld het vak neem van fotografie; het ‘wat’ is voor iedere fotograaf hetzelfde, een fotograaf maakt foto’s. Hoe ze het doen maakt het al iets onderscheidender, want iedere fotograaf zal op een andere manier te werk gaan. Waar je echt een verschil mee kan maken is het ‘waarom’. Waarom oefen jij jouw beroep uit? Wat is jouw verhaal. Dit is voor iedereen verschillend en daar zit dan ook gelijk jouw kracht, jouw brand.
Wat zijn jouw kernwaarden?
Kernwaarden zijn heel erg belangrijk bij het creëren van jouw brand. Als je kijkt naar het hoe, wat en waarom dan zul je zien dat hier al heel veel kernwaarden te vinden zijn. Sommige kernwaarden zijn echter een beetje standaard geworden. Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn foto’s van hoogwaardige kwaliteit zijn, dan is dit niet echt uniek; iedere fotograaf zal hetzelfde zeggen. Hetzelfde geldt voor een snelle bezorging als je iets besteld bij een webshop.
Jouw persoonlijkheid
Uniek zijn kun je eigenlijk alleen met jouw persoonlijkheid. Als je dit combineert met jouw kernwaarden dan heb je een unique selling point te pakken en kun je gaan werken aan jouw personal branding. Potentiële klanten kijken allang niet meer naar wat je doet, tenzij je een unieke dienst levert of een uniek product verkoopt. Waarom je iets doet vinden mensen veel belangrijker. Wat is jouw verhaal? Waarom doe je wat je doet? Het is niet altijd gemakkelijk om dit voor jezelf te formuleren en te communiceren naar buiten toe. Het kan ook heel persoonlijk zijn.
Jouw kernwaarden zijn naast jouw ‘waarom’ ook erg belangrijk. Dit versterkt elkaar namelijk. Jouw persoonlijkheid is het belangrijkste bij jouw personal branding, ook al vinden veel ondernemers het spannend om zichzelf in de spotlight te zetten. Toch doen mensen zaken met mensen. De keuze is zo groot, dat mensen willen kiezen voor iemand met wie ze een klik voelen. Mensen kunnen deze connectie alleen maar met jou maken als ze je kunnen zien. Het is dus belangrijk dat je je niet langer verschuilt achter je bedrijfsnaam.
Personal branding fotografie door Bpiry Photography
Als fotograaf help ik je graag om voor jou te realiseren dat mensen zaken met jou gaan doen. Een personal branding shoot is hier ideaal voor. Door jouw persoonlijkheid te laten zien zul je klanten voor je winnen. Laat jezelf door middel van mooie foto’s zien op jouw website en social media kanalen. Je wordt hierdoor zichtbaar en mensen gaan je vertrouwen. Niemand is hetzelfde als jij en daarin schuilt jouw kracht.
Wil je hier meer informatie over? Neem dan gerust contact met me op of neem alvast een kijkje in mijn portfolio.