Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom wordt er ook veel gebruik gemaakt van afbeeldingen op websites, in nieuwsbrieven of andere communicatie uitingen. Een afbeelding die relevant is kan potentiële lezers nieuwsgierig maken of informatie bieden die ondersteunend is. Veel mensen maken hiervoor gebruik van stockfoto’s. Maar is het wel zo verstandig om te kiezen voor stockfotografie? Wanneer kun je het wel en wanneer beter niet gebruiken? In dit blog ga ik hier dieper op in.
Zelf foto’s maken of een fotograaf inzetten
Heb je relevante afbeeldingen nodig voor jouw website of een andere form van marketing, zoals bijvoorbeeld een brochure of een nieuwsbrief? Dan is het inhuren van een fotograaf die jouw verhaal op een krachtige en unieke manier vertelt de beste optie. Niet iedereen heeft hier echter het budget voor. Als dit bij jou het geval is, dan zou je ervoor kunnen kiezen om zelf de foto’s te maken. Met een beetje oefening kom je een heel eind.
Wil je dit liever niet en is een fotograaf te duur, dan is stockfotografie een prima alternatief. Fotografen bieden hun foto’s aan voor commercieel gebruik, via websites als Shutterstock en iStock. Voor de genoemde sites en de fotograaf is dit een verdienmodel en voor gebruikers is het een goedkoop alternatief voor het inhuren van een fotograaf. Maar er zijn ook nadelen aan het gebruik van stockfoto’s.
Wat zijn de nadelen van stockfotografie?
Stockfoto’s zijn niet origineel
De meeste stockfoto’s zijn niet origineel. Wil je als bedrijf een unieke uitstraling, dan moet je er in elk geval voor zorgen dat je niet de stockfoto’s gebruikt die iedereen gebruikt. Met een beetje pech gebruiken jouw concurrenten precies dezelfde foto’s.
Het onderwerp is nietszeggend
Een stockfoto wordt gemaakt zodat deze zoveel mogelijk gedownload kan worden. Het onderwerp van de foto is daarom vrij algemeen. Denk bijvoorbeeld aan een foto waarop twee mensen elkaar de hand schudden. De kans is klein dat je een foto vindt die perfect aansluit bij de inhoud of het concept van het artikel.
Stockfoto’s komen vaak gedateerd over
Een fotograaf wil zijn foto’s verkopen, dat is voor een stockfotograaf niet anders. Om deze reden blijven foto’s enorm lang op een stocksite staan, waardoor ze gedateerd raken. Denk bijvoorbeeld aan een foto van een zakenman met een ouder model laptop. Een foto wordt dan al gauw ouderwets.
Hoe je stockfoto’s niet moet gebruiken
Stockfotografie lijkt op het eerste gezicht een gemakkelijke en snelle manier om je website wat op te leuken. Maar als je de foto’s verkeerd gebruikt dan zie je al snel de nadelen. Het kan bijvoorbeeld erg duur worden als je de foto’s zonder na te denken inzet. Daarnaast kan het bezoekers van jouw website zelfs afschrikken.
Een stockfoto heeft nogal een negatieve bijklank. De meeste foto’s zijn niet mooi of onnatuurlijk netjes (denk aan een zakenman in pak met hagelwitte tanden). Kies je ervoor om stockfoto’s te gebruiken, maak dan de juiste keuzes. Slaag je hierin, dan kunnen de stockfoto’s een mooie visuele bijdragen leveren aan jouw content.
De don’ts bij stockfotografie
- Gebruik ze niet om ze te gebruiken; zorg er bij elke foto voor dat het een meerwaarde biedt, anders is het zonde van je geld.
- Een algemene foto zonder context zal alleen maar vragen opleveren bij de bezoeker van je website, kies hier dus niet voor.
- Onnatuurlijke stockfoto’s horen niet thuis op jouw site; kies voor foto’s waar jouw klant zich mee kan identificeren.
- Gebruik niet overal stockfoto’s. Kies ervoor om stockfoto’s af te wisselen met je eigen foto’s voor een unieke uitstraling.
De do’s bij stockfotografie
- Gebruik alleen stockfoto’s die passen bij je content en het versterken. Dit geldt overigens voor alle foto’s.
- Pas de foto eventueel aan door tekst op de foto te plaatsen. Zo past de stockfoto nog beter bij je specifieke content.
- Zorg ervoor dat je doelgroep zich kan identificeren met de stockfoto’s.
- Je hoeft een stockfoto niet in zijn geheel te gebruiken. Je kunt de foto croppen, een collage maken of een deel van de foto uitknippen. Zo maak je jouw website meer uniek.
- Gebruik niet alleen maar stockfoto’s, maar kies ook een keer voor je eigen foto’s. Zorg voor afwisseling.
Huur een fotograaf is voor de foto’s op jouw website
Een echt unieke uitstraling krijg je alleen met eigen foto’s. Heb jij een bedrijf in Hoogeveen, Zwolle of Steenwijk en wil je unieke foto’s voor jouw website? Ik help je graag! Neem contact met mij op voor meer informatie of neem een kijkje in mijn portfolio.