Hoe ontwikkel je de visuele identiteit van een merk?

Hoe ontwikkel je de visuele identiteit van een merk?

Veel mensen denken bij een visuele identiteit direct aan het logo en de huisstijl van een bedrijf. Toch gaat het veel verder dan dat. Zie je op tv beelden voorbij komen van een haai achter het brekende glas van een aquarium, dan weet je direct dat het een commercial is van ‘Even Apeldoorn bellen’. Zie je in een abri een poster van een halfnaakte vrouw met een man in een strak pak? Dan weet je dat het Suitsupply is. Beelden zorgen voor herkenbaarheid en de identificatie met een merk. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw merk sterker wordt door gebruik te maken van beelden? Dat leg ik in dit blog aan je uit.

De visuele identiteit is een combinatie van visuele aspecten die een bepaald gevoel en ervaring communiceren. Visuele aspecten zijn het logo, de kleuren, typografie, design, fotografie en video. Het zijn de visuele aspecten van een merkidentiteit.

Er is een verschil tussen merkidentiteit en visuele identiteit, al worden deze termen vaak door elkaar gehaald. De visuele identiteit is een onderdeel van de merkidentiteit. Het neerzetten van jouw merk, dus het verhaal achter het bedrijf en de achterliggende gedachtes, zoals belofte, missie en kernwaarde, is merkidentiteit. Denk dan aan het gebruik van tekst, tone of voice, campagnes, strategie en visuele identiteit.

Bij visuele identiteit denken veel mensen aan het logo van een bedrijf, of de kleuren en het design van het product. Dit noemen we ook wel de huisstijl. Echter, voor de visuele identiteit van een merk zijn ook foto’s en video’s essentieel. Maar wat voor beelden kun je nu gebruiken om je merkimago te benadrukken en jouw boodschap nog beter te communiceren?

Alle aspecten die ervoor zorgen dat je iemand of iets direct herkent is beeldtaal. Zonder merknaam kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk de reclame’s van de Hema, Suit Supply of Apple herkennen. Dit geeft aan dat de beeldtaal van deze merken zeer sterk is. Hetzelfde geldt voor kunstenaars. Een schilderij van Salvador Dali of Keith Haring herken je ook direct. Dit komt door het samenspel van afzonderlijke onderdelen, zoals techniek, kleurgebruik en herhaling. Ook roept het een emotie op straalt het een bepaalde stijl uit, bijvoorbeeld fris, optimistisch of surrealistisch.

Zoals ik net al aangaf is visuele identiteit een onderdeel van merkidentiteit en eigenlijk hetzelfde als beeldtaal. Het gaat om het gevoel wat een merk oproept, de herkenbaarheid op basis van de visuele aspecten. Dit zorgt voor associatie.

Als je als merk op wilt vallen en voor herkenbaarheid wilt zorgen, is het belangrijk dat je een duidelijke stijl aanhoudt. Dit zegt veel over wie je bent. Dit gaat verder dan de keuze voor een logo en de kleuren die je kiest voor je bedrijf. De identiteit van je bedrijf moet naadloos aansluiten bij je bedrijfsstrategie en hoe je je positioneert in de markt. Als jouw visuele identiteit goed is zal jouw omgeving je merk ook gaan herkennen. Dit is erg belangrijk, want potentiële klanten zullen er dan sneller voor kiezen om met jou samen te werken.

Wil jij een sterk merk neerzetten? Zorg er dan voor dat ook jouw foto’s herkenbaar zijn voor potentiële klanten. Je kunt dit bereiken door zowel op je website als op jouw social media kanalen gebruik te maken van foto’s in dezelfde stijl. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan foto’s met bepaalde kleuraccenten, maar ook aan een serie foto’s van jezelf die je regelmatig terug laat komen.

Ik help je graag om van jouw bedrijf een sterk merk te maken. In mijn portfolio kun je een eerste indruk krijgen van mijn werk als fotograaf. Zoals je kunt zien heb ik ervaring in diverse takken van de fotografie. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met mij op.

fotograaf inhuren