Hoe zorg je dat jouw foto’s passen bij je huisstijl?

Hoe zorg je dat jouw foto’s passen bij je huisstijl?

Voor ieder bedrijf is een eigen huisstijl heel belangrijk. Hiermee onderscheid je het bedrijf van de concurrentie en bouw je een merk op. Om dit te bewerkstelligen moeten de foto’s die je gebruikt bij de huisstijl passen. De afbeeldingen zorgen voor die belangrijke eerste indruk bij kijkers en potentiële klanten. Aan de hand van de afbeeldingen zullen ze jouw bedrijf onmiddellijk beoordelen; past dit bedrijf bij mij, of niet? De juiste foto’s kunnen de mensen nieuwsgierig maken, je bouwt er zelfs een vertrouwensband mee op.

Dit zijn redenen om goed gebruik te maken van afbeeldingen; op je website, op sociale media en via andere kanalen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je foto’s goed passen bij de huisstijl van het bedrijf? Hier volgen enkele belangrijke tips.

Voordat je foto’s gaat of laat maken, is het belangrijk om goed te weten wat het doel is van deze foto’s. Ga je ze gebruiken voor de website of voor een reclamecampagne? Wie wil je bereiken met de foto’s? Als je potentiële klanten je foto’s onder ogen krijgen, wat voor gevoel moeten ze dan krijgen? Wat is je boodschap? In welk formaat heb je de foto’s nodig?
Wanneer je van te voren goed nadenkt over het doel, dan zul je veel beter beslissingen kunnen nemen over het hoe de foto’s moeten worden. Je vormt als het ware al beelden in je hoofd. Daarnaast zul je veel eerder de mensen aanspreken die jij als klant wenst.

Niet alleen het in beeld brengen van jouw dienst of product is belangrijk, om de passende huisstijl te vinden voor de foto’s is de juiste locatie essentieel. Wanneer jij bijvoorbeeld een webshop hebt in bushcraft artikelen, dan is een locatie in de natuur ideaal en passend voor je huisstijl. Een leverancier van agenda’s zou een zakelijke omgeving kunnen gebruiken voor de foto’s.

Heb je moeite om de juiste locatie te bepalen? Ga dan eens online op zoek, bijvoorbeeld via Google of Pinterest. Wat spreekt je aan in foto’s? Wat doen anderen? Bedenk wel dat het gaat om jouw eigen huisstijl, kopieer daarom niet teveel.

Het maakt niet uit of iemand een krant leest of een website, zijn of haar aandacht zal als eerste getrokken worden door de afbeeldingen. De afbeeldingen trekken de aandacht van de kijker, zeker wanneer de foto passend is bij de begeleidende tekst. De kans is erg groot dat een lezer dan een klant zal worden. Als voorbeeld kunnen we de afbeeldingen en begeleidende tekst op jouw website nemen, maar ook jouw post op sociale media. Een bericht op Facebook wordt bijvoorbeeld veel vaker gelezen wanneer daar een passende foto bij zit. Tekst en foto’s versterken elkaar.

Wil je de foto’s gebruiken om een tekst in te plaatsen? Zorg er dan voor dat je daar genoeg ruimte voor overlaat in de foto; zogenaamde witruimte. Je kunt dit het best aan één van de zijkanten van de foto doen. Ga je zelf op de foto staan? Neem dan een open houding aan in de richting van de plek waar de tekst komt. Je maakt hierdoor contact met de klant en de tekst wordt benadrukt.

Een bedrijf maakt gebruik van zijn eigen kleuren voor de huisstijl. Dat kan gaan om de kleuren in de winkel, op verpakkingen of de kleuren van de website. Herkenbare kleuren zijn erg belangrijk om een eigen huisstijl neer te zetten. Probeer deze huisstijl kleuren terug te laten komen in de foto’s. Dat hoeft niet opvallend, maar doe het subtiel. De kijker zal het zich niet bewust zijn, maar het zorgt onmiskenbaar voor herkenbaarheid. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een kleur van jouw beeldmerk ergens terug te laten komen.

Naast de kleuren is eenheid erg belangrijk voor een huisstijl. Wanneer je alle foto’s naast elkaar zou leggen, dan zouden ze bij elkaar moeten passen. Een klant zou als het ware onmiddellijk moeten kunnen zien dat de foto’s van jou zijn. Daarmee creëer je herkenbaarheid en een merk.

Erg belangrijk daarbij is het licht. Of je nu gebruik maakt van veel of juist weinig licht, zorg dat het altijd hetzelfde is.

Wil je foto’s die altijd bij jouw huisstijl passen? Huur dan een BpiryPhotography in! Product-, portret-, of zakelijke foto’s – wat voor foto’s je ook nodig hebt, ik zorg dat jouw foto’s altijd passen bij de huisstijl van jouw bedrijf. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact met mij op!

fotograaf inhuren