Hoe kun je sfeervolle productfoto’s maken?

Hoe kun je sfeervolle productfoto’s maken?

De betrouwbaarheid van je merk en de kwaliteit van je producten worden vaak beoordeeld aan de hand van de kwaliteit van je foto’s. Om deze reden is het een verstandige keuze om te investeren in productfoto’s die sfeervol en van hoge kwaliteit zijn.

Niet ieder bedrijf heeft het budget voor een professionele fotosessie, zeker niet als je net begint met ondernemen. Het is dan een prima alternatief om zelf de productfoto’s te maken. Als je eenmaal doorhebt welke technieken en tools je nodig hebt, dan kan iedereen prachtige productfoto’s maken.

Het gaat er echter niet alleen om dat potentiële klanten je foto’s mooi vinden. Als je jouw producten presenteert met foto’s van hoogstaande kwaliteit, dan is de kans vele malen groter dat je je producten ook daadwerkelijk verkoopt. Dit gaat helemaal op als je jouw producten verkoopt via marktplaatsen, zoals bijvoorbeeld bol.com. Jouw foto’s moeten dan concurreren met die van professionele bedrijven.

Het fotograferen van producten is een aparte tak van sport. Je maakt foto’s van producten die je zo sfeervol mogelijk en zo duidelijk mogelijk vast wil leggen voor je webshop. Hoe je dit het beste kunt doen lees je in dit artikel.

Om sfeervolle, kwalitatieve productfoto’s te maken, heb je een camera nodig met een grote beeldsensor. Je kunt dan het beste kiezen voor één van APS-C formaat. Deze camera’s leveren beelden op met veel details. Om volledige controle te hebben over de belichting, kun je je camera het beste handmatig instellen. Je kunt hiermee zelfstandig het gewenste resultaat creëren. Een geavanceerde systeem-, of compactcamera voldoet in de meeste gevallen aan deze eisen.

In een productfoto is het belangrijk dat alles scherp is. Je kunt dit effect bereiken met een klein diafragma. Om geen ruis in de foto te laten ontstaan hou je de ISO waarde laag. Door de sluiter wat langer open te laten staan, voorkom je onderbelichting. Een té lange sluitertijd kun je beter voorkomen, omdat er anders bewegingsonscherpte ontstaat. Je hebt dit probleem echter niet als je gebruik maakt van een statief.

Het belangrijkste bij productfotografie is een goede belichting. Slagschaduw wil je natuurlijk het liefste voorkomen. Dit kun je doen door tijdens het fotograferen een gelijkmatige belichting toe te passen. Je kunt dit bereiken door studiolampen te gebruiken die het product van twee kanten belicht. De flitser zet je bij voorkeur uit, aangezien deze alleen maar meer schaduw creëert. Je kunt het beste in daglicht fotograferen; dit levert een mooie, zachte en egale belichting op. Je kunt dit effect ook bereiken door gebruik te maken van een softbox om de studiolampen.

Wat voor type achtergrond je gebruikt bij het maken van productfoto’s is afhankelijk van het soort productfoto’s dat je maakt. Wil je foto’s maken om te gebruiken voor je webshop? Dan is een egale achtergrond aan te bevelen. Je kunt hierbij de keuze maken tussen een witte, zwarte, groen of grijze achtergrond. Het onderwerp kun je dan tijdens de nabewerking makkelijk uit de foto knippen.

Wil je een sfeerfoto maken? Kies dan voor een achtergrond die bij het product past, zoals bijvoorbeeld marmer of hout.

Een foto wordt spannender als de compositie goed is. In principe hoef je bij productfotografie niet op de compositie te letten, tenzij je gebruik maakt van rekwisieten. Zorg er dan wel voor dat het product altijd het middelpunt van de foto blijft en dat de aandacht niet komt te liggen op de extra’s die je hebt toegevoegd. Je kunt dit bereiken door het product op de voorgrond te zetten of op een verhoging. Werk je zonder attributen? Fotografeer het product dan van alle kanten en zorg ervoor dat het product in het kader past.

Een opnametent is erg handig als je alleen met een egale achtergrond werkt en gelijkmatige belichting. Het is dan een kleine moeite om een sfeervolle productfoto te maken. Je kunt een opnametent snel opzetten. Een opnametent wordt vaak geleverd met verschillende kleuren achtergronden en juist afgestelde lampjes. Het is als het ware een ministudio en erg geschikt als je vaak productfoto’s moet maken.

Je hebt in dit artikel kunnen lezen wat er allemaal komt kijken bij het maken van een kwalitatief goede productfoto. Het is een vak apart, en ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je dit liever uitbesteedt aan een professionele fotograaf. Ik heb veel ervaring met het maken van productfoto’s en ik help je graag! Wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met me op!

fotograaf inhuren