Waarop moet je letten bij het starten van een webshop?

Waarop moet je letten bij het starten van een webshop?

Het starten van een webshop is niet zo heel erg moeilijk. Lastiger is het echter om klanten te vinden die jouw site bezoeken, werkelijk iets kopen en weer terugkomen. Wil jij een webshop starten en wil je weten waarop je moet letten? In dit artikel help ik je op weg.

Kies voor een goed ondersteund systeem

Voor een webshop heb je een website nodig, zover was je al. Maar voor welk systeem kies je? Je kunt het best kiezen voor een populair systeem, dat goed wordt ondersteund door de makers. WordPress is een systeem waarin vele templates worden aangeboden, ook speciaal voor webshops. Heb je al een website waarin geen webshop geïntegreerd is? Dan kun je in de meeste gevallen een e-commerce plug-in installeren. Check van te voren of jouw website daar geschikt voor is. Een ander mooi hostingsysteem voor webshops is Shopify.

Optimaliseren van je website

Als een pagina langzaam laadt dan verlies je klanten, zo simpel is het. Wanneer je bij het openen van je webshop hebt gekozen voor een gehost systeem dan zal dit niet snel gebeuren. Heb je gekozen voor een WordPress-systeem dan zul je zelf aan de slag moeten gaan om te zorgen dat de website optimaal laadt. Dit doe je onder andere door de bestandsgrootte van de afbeeldingen te verkleinen.

Zorg dat je opvalt

Veel mensen kiezen ervoor om de beschrijvingen van producenten te gebruiken als beschrijving van het product op hun eigen webshop. In principe is jouw inhoud dan precies hetzelfde. Om zichtbaar te worden op internet zul je op moeten vallen. Alleen als je een eigen product verkoopt ben je uniek, voor de meesten geldt echter dat er honderden concurrenten zijn die precies hetzelfde verkopen. Herschrijf daarom de beschrijvingen van de producten en geef er een unieke draai aan.

Weet wat de concurrentie doet

Deze tip geldt natuurlijk voor iedere ondernemer en website. Je kunt online zoeken naar trefwoorden op gebied van jouw product. Bekijk goed wat er op de eerste pagina van Google te vinden is. Is er ruimte voor verbetering of is de concurrentie erg sterk? Kun je de concurrentie aan? Kun jij iets leveren wat anderen nog niet bieden?

Wees meer dan een aanbieder van een product

Consumenten shoppen tegenwoordig vooral online. De keus is daar zo uitgebreid, dat het moeilijk kan zijn voor een bedrijf om op te vallen. Kies er niet automatisch voor om daarom maar je product zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Je kunt er beter voor zorgen dat je site meer is dan slechts een shop. Zorg dat je een merk wordt, consumenten moeten een emotie krijgen als ze jouw shop bezoeken. Een goed voorbeeld hiervan is een sportmerk zoals Nike. Als klant koop je niet alleen een schoen met een streep erop, je koopt gevoel en imago.

Maak gebruik van SEO

Om je klanten meer te bieden dan alleen een product kun je een blog starten. Hiermee kun je niet alleen zorgen voor service naar de klant, je bouwt ook aan je merk en imago. Daarnaast is bloggen DE ideale manier om klanten te werven, die doe je door SEO toe te passen.

SEO toepassen doe je bijvoorbeeld door je productfoto’s van een alt-tag te voorzien. In je systeem voeg je een beschrijving toe aan de afbeeldingen van je producten. Verkoop je bijvoorbeeld een polo van Lacoste op je webshop, dan geef je de afbeelding de beschrijving: Blauwe Lacoste polo voor mannen. Als een manlijke klant online op zoek gaat naar een Lacoste polo dan heb jij de kans vergroot dat hij jouw afbeelding te zien krijgt in Google. Voorwaarde is echter dat de foto goed genomen is. Een klant oordeelt namelijk op basis van beelden.

Laat hoogstaande productfoto’s maken

Ben je van plan een webshop te starten? Dan is het van groot belang om erop te letten dat de productfoto’s van hoge kwaliteit zijn. Hoe goed je SEO ook is, een klant zal een product dat niet mooi aangeboden wordt niet snel aanschaffen. Als mensen iets willen kopen dan zoeken ze meestal online. Productfoto’s die niet duidelijk, lelijk of slecht zijn worden simpelweg niet aangeklikt door klanten. Ze zullen daarom niet op jouw webshop terecht komen.

Voor de beste productfoto’s huur je een professionele fotograaf in. Woon je in Emmen, Beilen of Echten? BpiryPhotography werkt in de regio Drenthe, Overijssel en Groningen. Op mijn website kun je een indruk krijgen van mijn werk. Heb je interesse of vragen? Neem dan contact met mij op. Ik zou graag met je samenwerken.

fotograaf inhuren

Misschien interessant?