Hoe belangrijk is eigenbeeld voor je bedrijf?
Het eigenbeeld is de manier waarop jouw bedrijf zich wil tonen aan jouw klanten. Het omvat vele aspecten zoals naam, logo van het bedrijf, de taal die je gebruikt via de website en andere media. Wat daarnaast erg belangrijk is voor de identiteit van je bedrijf zijn de foto’s en afbeeldingen die je gebruikt.
Eigenbeeld of identiteit is iets anders dan imago. Het imago van het bedrijf is het resultaat van de inspanningen die je doet. Hard aan een goed eigenbeeld werken zorgt meestal voor een goed imago.
Merken met sterke identiteiten kennen we allemaal. Ze zijn zelfs voor kleine kinderen herkenbaar, denk maar aan Apple, Coca Cola en Nike. Deze grote bedrijven geven jaarlijks enorm veel geld uit om hun merk te promoten en ontwikkelen. Ze weten dat het sterk houden van hun eigenbeeld zorgt dat de verkoop en hun marktaandeel blijft groeien.
Is eigenbeeld ook belangrijk voor kleine bedrijven?
Ik hoor je al roepen: Maar ik ben Coca Cola niet! Waarom zou dit belangrijk zijn voor mijn bedrijf of eenmanszaak? Oké, je hebt misschien wat minder potentiële klanten dan deze merken, maar een sterke bedrijfsidentiteit heeft toch enkele grote voordelen.
Je kunt hogere prijzen rekenen
Met een sterk eigenbeeld kun je een hogere prijs rekenen. Niet overtuigd? Denk dan maar aan de automerken Toyota en Lexus. Op enkele opties en accessoires na bieden ze vrijwel dezelfde auto’s, maar voor een Lexus betaal je veel meer geld. Waarom? Een sterker eigenbeeld!
Hetzelfde zou je kunnen zeggen voor alle producten van Apple. De concurrenten bieden in veel gevallen producten van vergelijkbare kwaliteit, maar voor Apple willen mensen veel dieper in hun buidel tasten.
Heb je een klein bedrijf, dan kun jij er ook voor zorgen dat klanten meer willen betalen voor jouw product. Werk aan je identiteit! De klant moet je bedrijf de moeite waard gaan vinden om zijn geld aan te besteden. Als je bedrijf een sterk eigenbeeld heeft, dan zul je hogere prijzen kunnen rekenen.
Identiteit is kwaliteit?
Goedkoop is duurkoop. Een bekend gezegde waar veel mensen van overtuigd zijn. Daarom betaalt men meer voor een Lexus of Apple. Maar dat is in de praktijk niet altijd waar. Vaak zijn er goedkopere producten die vergelijkbaar of zelfs beter zijn. Dit geldt ook voor diensten of producten van kleinere bedrijven. Veel verschil zit er meestal niet tussen concurrenten, maar door middel van een sterk eigenbeeld denkt de klant bij jou meer kwaliteit te krijgen.
Loyale klanten
Als een bedrijf een sterk eigenbeeld heeft dan zal een klant dit bedrijf zich beter herinneren. Door middel van een goede naam, of een sterke afbeelding/logo, blijft het bedrijf in het achterhoofd van de potentiële klant hangen. Consumenten kopen meestal op emotie, een sterke identiteit draagt daaraan bij.
Wanneer je daarnaast als bedrijf zorgt dat je klant tevreden is met je product of dienst, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een loyale klant worden die regelmatig terugkomt. Mensen identificeren zich graag met merken van kwaliteit. Ze zullen dat positieve gevoel ook overbrengen op anderen.
Hoe zorg ik als bedrijf voor een sterk eigenbeeld?
Aan een sterke bedrijfsidentiteit moet je bouwen. In het intro kon je al lezen welke aspecten daarbij belangrijk zijn; naam, logo, taalgebruik en afbeeldingen. De foto’s die je als bedrijf gebruikt zijn daarbij misschien wel het allerbelangrijkst. Voor een sterk eigenbeeld moet je zorgen dat je altijd foto’s gebruikt van goede tot hoogstaande kwaliteit. Een potentiële klant zoekt meestal online, de afbeeldingen trekken daarbij het eerste zijn of haar aandacht. Staan deze afbeeldingen de klanten niet aan, dan zoeken ze verder.
Daarnaast is het van groot belang wat je laat zien, dit bepaalt voor een groot deel jouw identiteit. Laten we als voorbeeld Nike nemen. Een merk dat tot kort geleden vooral gebruik maakte van slanke en blanke modellen. In het afgelopen jaar heeft het merk zijn eigenbeeld enorm veranderd. Nu kun je op hun site en op sociale media modellen zien met verschillende huidskleuren en zelfs modellen die wat voller zijn. Dit was tot kort geleden ondenkbaar, maar het merk toont hiermee wel een zeer sterke identiteit.
Goede afbeeldingen door BpiryPhotography
Wil je als bedrijf werken aan een sterk eigenbeeld? Laat dan kwalitatief goede foto’s maken door een professioneel fotograaf. BpiryPhotography heeft zijn basis in Hoogeveen en is in te huren voor verschillende takken van fotografie in de regio. Je kunt bij mij terecht voor een bedrijfsreportage, voor het maken van productfoto’s en nog meer takken van zakelijke fotografie.
Heb je interesse of vragen? Neem dan contact met mij op!