Welke foto’s gebruik je voor je website?
Foto’s kunnen een website maken of breken. Gebruik je goede foto’s voor je website, dan maak je een geweldige eerste indruk. Kies je echter de verkeerde foto’s? Dan is de kans groot dat een potentiële klant wegklikt en nooit meer naar jouw site terugkeert. Het is misschien een beetje een cliché, maar een foto zegt écht meer dan duizend woorden.
Maar waar haal je goede foto’s voor je website vandaan? Huur je een professionele fotograaf in of maak je de foto’s zelf? Je zou er ook voor kunnen kiezen om gebruik te maken van stockfoto’s. Waar moet je op letten bij het uitkiezen van foto’s van je website? In dit blog zet ik de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rijtje.
Wat is het doel van je website?
Voordat je op zoek gaat naar geschikte foto’s voor je website is het belangrijk dat je weet welke boodschap je uit wilt dragen. Wie is jouw ideale klant? Wat wil je uitstralen? Wat voor diensten ga je aanbieden of wat voor producten ga je verkopen? Bedenk dus eerst wat je precies wilt en hoe je over wilt komen op jouw ideale klant.
Wat is het doel van de foto?
Als je bepaalt hebt wat je uit wilt stralen kun je gaan nadenken over het doel van de foto. Moet de foto iets zeggen of is deze puur decoratief?
Als de foto’s een sterke relatie hebben met de inhoud van jouw website dan zullen ze direct de aandacht trekken van jouw bezoeker. De foto’s zeggen gelijk iets over jou of wat je doet. Als de foto alleen maar decoratief is, dan doet dit helemaal niets voor de bezoeker. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde om een foto te gebruiken die niets te maken heeft met hetgeen dat je doet.
Pas de foto’s aan op het design van jouw website
Waar en hoe wil je de foto’s gaan plaatsen? Wil je een grote header foto op jouw website? Dan heb je niets aan een staande (portret) foto. De resolutie is ook erg belangrijk. De foto moet groot genoeg zijn om op bepaalde plekken op jouw website goed weergegeven te worden. Ze moeten van goede kwaliteit zijn en passen bij de uitstraling van je bedrijf.
Als je teksten over je foto heen wilt plaasten, dan is dit ook iets om rekening mee te houden. De positie van het onderwerp is dan belangrijk, maar ook de achtergrond moet rustig zijn. Is dit niet het geval, dan valt de tekst in zijn geheel weg en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hou rekening met je huisstijl
Het is het mooiste als de foto’s perfect passen bij je huisstijl. Als de kleuren paars en groen centraal staan in jouw huisstijl, dan is het niet slim om te kiezen voor foto’s met rood accenten. Laat je professionele foto’s maken van jezelf voor je website, hou hier dan ook rekening mee. Kies kleding uit die qua kleur past bij je huisstijl en wat je uit wilt stralen.
Ben je een zakelijk en serieus type? Dan is zwarte kleding een goede keuze, maar het past dan weer niet bij iemand die erg uitbundig en speels is.
Kies voor mensen
Wil je echt de aandacht trekken van bezoekers? Kies dan voor foto’s waar mensen op staan. Mensen trekken veel meer de aandacht dan foto’s waar producten op staan. Het liefst zien ze een foto van jou, een potentiële klant wil namelijk zien met wie ze zaken doen. Dat mensen graag naar mensen kijken kun je ook goed zien op Instagram; een foto waar jezelf opstaat levert vaak veel meer likes op dan een foto van een landschap of een product.
Professionele foto’s voor je website door Bpiry Photography
In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om de juiste foto’s te kiezen voor je website. Als je een bedrijf opzet, betekent dit vaak ook dat je moet investeren in jezelf. Fotografie is hier een belangrijk onderdeel van.
Mijn naam is Brandon Halapiry. Ik ben een gedreven fotograaf die werkzaam is in de regio Drenthe en Overijssel. Heb je een bedrijf en wil je foto’s laten maken voor je website? Ik help je graag!
Ik heb ervaring in diverse takken van de fotografie, waarvan bedrijfsfotografie er één van is. Om kennis te maken met mijn stijl van fotograferen verwijs ik je graag door naar mijn portfolio. Heb je interesse in een samenwerking of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met mij op.