Heb je een eigen bedrijf en wil je voor commerciële doeleinden een brochure uitbrengen? Of heb je net de opdracht gekregen om een brochure samen te stellen? Het kan best lastig zijn om te bepalen waar die brochure aan moet voldoen en hoe deze moet worden samengesteld. Want hoe bereik je de juiste klanten? En hoe belangrijk zijn foto’s voor een brochure? In dit artikel kun je er alles over lezen.
Wat is het doel van de brochure?
Iedere brochure heeft een bepaald doel. Natuurlijk is het de bedoeling om de nieuwsgierigheid van potentiële klanten te prikkelen, maar wat verlang je precies van deze klanten? Heb je een nieuw product dat bekendheid nodig heeft? Heb je een nieuwe website waar ze zich kunnen inschrijven in ruil voor korting? Of ben je net gestart en wil je zorgen voor bekendheid? Het doel is belangrijk om te bepalen voordat je foto’s of de gehele brochure gaat maken.
Maak gebruik van korte teksten
Een brochure die vooral bestaat uit tekst zal niemand volledig lezen. Bovendien oogt het heel onoverzichtelijk. Mensen zien liever afbeeldingen. Wekken deze hun nieuwsgierigheid en interesse, dan zullen ze de begeleidende teksten gaan lezen. Zorg daarom voor voldoende foto’s in de brochure en hou je teksten kort maar krachtig.
Communiceer met afbeeldingen
Korte teksten zorgen voor voldoende ruimte voor goede afbeeldingen. Wil je zelf foto’s maken voor de brochure? Dat kan, de kwaliteit van de meeste camera’s, zelfs op sommige telefoons, zijn zo goed dat ze foto’s maken die prima af te drukken zijn op A4 formaat. Het gaat echter niet op dat iedere mooie foto ook past bij de brochure. Er komt nog heel wat kijken bij het passend maken van de tekst, de boodschap en de juiste afbeeldingen. Bedenk daarom van te voren goed wat je wilt laten zien en wat het doel is van de foto.
Laten we als voorbeeld een bedrijf nemen die een brochure wil om hun product aan te prijzen. Je zal je dan natuurlijk richten op het fotograferen van het product. Maar om te zorgen voor vertrouwen en herkenbaarheid van het bedrijf is het belangrijk om ook het bedrijf zelf te laten zien. Bijvoorbeeld door foto’s van de werkvloer en de buitenkant van het pand. Maak hiervoor geen gebruik van stockfoto’s. Deze ogen erg onnatuurlijk en zorgen niet voor de herkenbaarheid en vertrouwen die je juist wilt bereiken. Beter kun je een korte reportage maken van de echte werknemers.
Organiseer je een evenement waarvoor je een brochure wilt maken? Misschien kun je dan gebruik maken van foto’s van een vorige editie. Kies voor de foto’s die de sfeer uitstralen die jij voor ogen hebt voor het evenement.
Foto’s voor een brochure door een professionele fotograaf
Foto’s zijn erg belangrijk voor een brochure. De afbeeldingen zullen door de ontvanger als eerste bekeken worden. Zijn deze aantrekkelijk en wekken ze hun interesse? Dan zal hij of zij verder lezen. Natuurlijk kun je zelf foto’s maken voor een brochure en op zoek gaan naar een drukker. Maar als je zeker wilt zijn dat je echte goede foto’s hebt voor de brochure, kun je beter een professionele fotograaf inhuren.
Er komt namelijk nog veel kijken bij het maken van goede foto’s. Passen de foto’s bijvoorbeeld bij de huisstijl van het bedrijf? Komt de dienst of het product goed genoeg naar voren? Hebben de foto’s voldoende witruimte om tekst in te plaatsen? Een professionele fotograaf zal met al deze zaken rekening houden.
Mijn naam is Brandon Halapiry, ik ben professioneel fotograaf en ben in te huren voor veel verschillende takken van fotografie. Mijn veelzijdigheid stelt mij zeer goed in staat om hoogstaande foto’s voor brochures te maken. Verschillende takken van fotografie komen namelijk terug in dit soort opdrachten zoals product-, portret-, bedrijfs- en zakelijke fotografie. Ben je op zoek naar een fotograaf voor brochurefoto’s? Neem dan contact op met mij!